Mayorka Adası'nın yerel haber kanalına göre, Turizm, Ticaret, İstihdam, Kültür ve Spor Komitesi tarafından kitle turizminin ada üzerindeki etkisini yönetmek için bir teklif sunuldu.
Balear Adaları Liman İdaresi (APB) ve Palma Belediye Meclisi'nin nihai onayını bekleyen plan, şehir ile Uluslararası Kruvaziyer Hatları Birliği (CLIA) arasında 2022 yılında varılan ve kruvaziyer gemilerinin günlük gelişini 3 ile sınırlayan ve sadece bir tanesinin 5.000'den fazla yolcu taşımasına izin veren anlaşmanın yenilenmesini öngörüyor.
Mayıs 2022'de getirilen bu yasak, adanın çevresini korumak ve sakinlerinin yaşam kalitesini muhafaza etmek amacıyla ziyaretçi gemilerin sayısını sınırladı.
Transport & Environment raporuna göre Palma de Mayorka, İspanya'nın en popüler üçüncü limanı ve dünyanın kruvaziyer gemileri tarafından en çok kirletilen üçüncü limanı.
Genel olarak İspanyol limanlarında kruvaziyer yolcu trafiğinde bir artış görülüyor. 2023 rakamları pandemi öncesi rakamlardan %12 daha fazla. Geçen yıl İspanyol limanlarından geçen kruvaziyer gemilerinin sayısı da salgın öncesi rakamlara göre yaklaşık %6 arttı.
Mayorka, İbiza, Formentera ve Minorka'dan oluşan Balear Adaları limanları, 2023 yılında 3 milyondan fazla kruvaziyer yolcusu ağırlayan Barselona'dan sonra ikinci sırada yer alıyor.
Buna karşılık Katalonya'nın başkenti de turizmi kontrol altına almak amacıyla geçtiğimiz ekim ayında kendi sınırlamalarını getirdi. Kısmi yasak, kruvaziyer gemilerinin eş zamanlı varış sayısını 7 ile sınırlıyor ve kruvaziyer gemilerinin Barcelona Nord'un kuzey terminaline yanaşmasını yasaklıyor, bunun yerine gemileri Moll d'Adossat'a yanaşmak üzere şehrin güney tarafına gönderiyor.
Bu önlemlere rağmen, İspanya'nın daha geniş bağlamı bu tür yasakların uygulanmasını zorlaştırıyor. Yakın zamanda İspanyol hükümeti kruvaziyer turizminin yerel etkilerini kabul etmekle birlikte, kruvaziyer gemi girişlerini tamamen yasaklayacak yasal yetkiye sahip olmadığını belirtmiştir.
Bu tutum, ulusal politika yapıcıların kruvaziyer endüstrisine daha sıkı düzenlemeler getirmenin sonuçlarını tartıştığı Madrid'deki görüşmeler sırasında ortaya çıktı.
Kruvaziyer gemilerini ve çok sayıda yolcuyu sınırlamaya çalışan tek ülke İspanya değil. En önemlisi, İtalya'nın Venedik kenti, UNESCO Dünya Mirası Listesi'nde yer alan Venedik Lagünü'nü korumak amacıyla 2021 yılında tarihi merkezine büyük yolcu gemilerinin girişini yasakladı.
Benzer şekilde Amsterdam da kruvaziyer gemilerinin şehir merkezine girişini yasakladı. Belçika'nın Bruges kentindeki günde iki yolcu sınırlaması ve Hırvatistan'ın Dubrovnik kentindeki günde 5.000 yolcu sınırlaması gibi diğer kentler de kruvaziyer gemilerinin gelişlerini ve yolcu sayılarını kısıtladı.