ABD'deki filonun çoğunluğunu kruvaziyer sektörü temsil ediyor

VesselsValue'nun verilerine göre, ABD dünyanın en büyük kruvaziyer sahibi ülke konumunu sürdürüyor.

HABER 20.06.2025 09:08:00 0
ABD

Gemi sahibi ülkelere göre bakıldığında, Çin 271 milyar ABD doları ile en değerli filo bakımından ilk sıradaki yerini koruyor. Japonya 230 milyar dolarlık filo değeriyle ikinci sırada, Yunanistan ise 183 milyar dolarlık filo değeriyle üçüncü sırada yer alıyor.

ABD ise 116,5 milyar ABD doları toplam filo değeriyle dördüncü sırada yer alıyor. Kruvaziyer sektörü, ülkenin en güçlü denizcilik varlığı olmaya devam ederek ABD'nin dünyanın en büyük kruvaziyer sahibi konumunu pekiştiriyor. Önde gelen iki kruvaziyer şirketi Carnival ve Royal Caribbean'ın merkezlerinin ABD'de olduğu düşünüldüğünde bu durum beklenen bir durum.

Veson Nautical’dan Rebecca Galanopoulos’un analizine göre, kruvaziyer gemileri, toplam 60,1 milyar ABD doları değeriyle ABD filosundaki en değerli gemi türünü oluşturuyor. Bu, aynı zamanda 203 gemiyle hacim bakımından en büyük ikinci filo. Kruvaziyer sektöründe bu yıl şimdiye kadar, özellikle eski gemilerin değerinde önemli artışlar görüldü. Bu durum, bu sektöre olan talebin hızla artması ve aynı zamanda pandemi sırasında birçok geminin hurdaya çıkarılması veya yatağa alınması nedeniyle ikinci el gemi arzının az olmasından kaynaklanıyor.

OSV sektörü 12,4 milyar ABD doları değeriyle ikinci sırada yer alıyor. Bununla birlikte, hacim açısından bu sektör %35,5'lik payla ABD filosunun çoğunluğunu oluşturarak ilk sırada yer alıyor.

MODU (Mobil Açık Deniz Sondaj Üniteleri) sektörü, 11,6 milyar ABD doları değerindeki 90 gemilik filosuyla üçüncü sırada yer alıyor. Tankerler 8,9 milyar ABD doları değerinde 229 gemilik üçüncü büyük filo ile dördüncü sırada bulunuyor. Bu yıl filoya yeni katılan gemiler arasında, International Seaways tarafından Ocean Yield'den 257,7 milyon ABD Doları karşılığında satın alınan, 9-10 yaşlarında ve yaklaşık 300.000 DWT'lik 6 adet Çin yapımı VLCC de yer alıyor.

Beşinci sırada 5,4 milyar ABD doları değerinde 109 gemiyle konteyner sektörü yer alıyor. Kızıldeniz ve Hürmüz Boğazı'ndaki jeopolitik gerginlikler nedeniyle rotası değiştirilen gemilerin ton mili talebini artırmasıyla bu sektörde geçtiğimiz yıl değerlerde kayda değer bir artış görüldü ve neredeyse tüm alt sektörlerde ve yaş kategorilerinde artışlar yaşandı. Örneğin, 2.500 TEU'luk 15 YO Sub Panamax gemilerin değerleri bir önceki yıla göre yaklaşık %63,24 artarak 17,71 milyon ABD dolarından 28,91 milyon ABD dolarına yükseldi.

Jeopolitik faktörler ve ekonomik belirsizlik nedeniyle piyasada bir miktar yumuşama olmasına rağmen, varlık değerleri 10 yıllık tarihsel medyanla karşılaştırıldığında tüm sektörlerde sağlamlığını koruyor. Özellikle, PSV ve AHTS sektörlerinde beş yaşındaki gemiler 10 yıllık tarihsel ortalamanın %163 ve %155 üzerinde seyrediyor. Konteyner sektörü de 5 yıllık değerlerin 10 yıllık tarihsel medyana göre %110 artış göstermesiyle dikkat çekiyor.

Sınırlı tersane kapasitesi, ikinci el gemilere yönelik güçlü talep ve devam eden jeopolitik gerilimler nedeniyle denizcilik varlık değerleri 2025 yılında da güçlü kalmaya devam edecektir. Yeni inşa fırsatlarının kısıtlı olması ve mevzuat belirsizliğinin yeni siparişleri caydırması nedeniyle, alıcılar giderek daha fazla modern ve çevre dostu tonajı tercih ediyor. Uzayan ticaret kesintileri sefer sürelerini uzatmış ve arzı daraltarak kazançları desteklemiş ve düşen navlun oranlarına rağmen varlık değerlerinin istikrar kazanmasına yardımcı oldu.

ABD filosu, pazardaki bu geniş gücü ve çeşitliliği yansıtırken, kruvaziyer gemileri en değerli segment olarak öne çıkıyor ve zorlu koşullar altında sektörün devam eden istikrarını vurguluyor.

THE CRUISE LIFE