Reklam
  • Reklam
Deniz temizliği için hepimizin bireysel görevleri var

Deniz temizliği için hepimizin bireysel görevleri var

TURMEPA Başkanı Şadan Kaptanoğlu, Marmara Denizi’ni kuşatan müsilaj kâbusu ile ilgili, “Artık bundan daha ötesi yok. Ve bu sadece Marmara’nın sorunu da değil. Hepimiz sabah elimizi yıkadığımız zaman denizi kirletmeye başlıyoruz. Dolayısıyla hepimiz hayatlarımıza dönüp bakmak zorundayız. İklim değişikliğini, deniz temizliğini bir kişi ya da kurum veya devletin tek başına çözemez. Hepimizin bireysel olarak üzerine düşen görevler var" dedi.

04 Haziran 2021 - 11:47 - Güncelleme: 04 Haziran 2021 - 12:11
Reklam

İMEAK Deniz Ticaret Odası’nın (DTO) online gerçekleştirilen Haziran ayı Meclis Toplantısı’nda söz alan İMEAK DTO Başkan Yardımcısı Şadan Kaptanoğlu, Baltık ve Uluslararası Denizcilik Konseyi (BIMCO) ve müsilaj kâbusu ile ilgili değerlendirmelerde bulundu. Geçtiğimiz günlerde BIMCO’daki iki yıllık başkanlık görevini Sabrina Chao'ya devreden Kaptanoğlu, emisyonları sıfırlamak üzere çıkılan bu yolculukta regülasyonlar, denizciliğin öneminin duyurulması, korsanlık ve tüm bunları çevreleyen salgın krizi altında yürütülen “zorlu ama başarılı iki yıl” geçirdiğini söyledi.

BIMCO’da geçmiş dönem başkanı olarak görevine devam edeceğini aktaran Kaptanoğlu, son iki yılda denizcilik sektörünün faaliyet gösterdiği piyasaların oldukça değişkenlik gösterdiğini ve daha çatışmacı bir uluslararası ortamın uzun yıllardır görülmeyen bir risk getirdiğini belirterek dikkat edilmesi gerektiğini vurguladı. BIMCO başkanlığına geçtiğinde çevrenin odak noktalarından biri olduğunu ve öneminin artarak devam ettiğini dile getiren Kaptanoğlu, bu iki yılın çevrenin en büyük öncelik olması gerektiğini gösterdiğini aktararak, “Çevre ve iklim üzerindeki baskıyı kaldırmak için üzerimize düşeni yapmalıyız. Bu çerçevede denizcilerin rolü konusunda farklı fikirler var. Ama hangi bakış açısına sahip olursak olalım pandemiye rağmen dünyanın çevre konusunda yeni politikalar ve yeni girişimlerle ilerlediği açıktır” dedi.

‘BIMCO son derece başarılı iki yıl geçirdi’

“Pandemi, devletler arası gerginlik, ekonomik dalgalanma ve iklim krizi. Bu gerçeklik içinde BIMCO son derece başarılı iki yıl geçirdi” diyen Kaptanoğlu, yeni üyeler kazanarak daha da güçlendiğini ve bir dizi başarıya imza attığını ve son derece önemli sözleşmeler yayınladığını belirterek şöyle devam etti: “Deniz taşımacılığındaki en önemli tartışmalara liderlik etti. Bunu üyelerimizin katılımı, ihtiyatlı karar verme ve pandeminin getirdiği tüm değişiklere rağmen adım adım ilerleyen bazı yönlerden de her zamankinden daha verimli bir şekilde çalışan sekretaryamızla başardı. BIMCO'nun temelinde denizcilikte standardizasyonu sağlamak yatıyor. 2019 yılından bu yana sektörde en çok kullanılan sözleşmelerin güncellenmesi için çalışırken, bir yandan da yepyeni standart sözleşmeler geliştirdik.”

En büyük değişim sektörün zihniyetinin iklim ve çevre lehine değişmesidir

BIMCO’nun denizcilik endüstrisinin birçok yeni ticaret kısıtlamasına takılmaması için kontratlarda bir dizi yaptırım maddelerini güncelleyerek ya da yenilerini geliştirerek yanıt verdiğini dile getiren Kaptanoğlu, “BIMCO, pandemiden birkaç ay sonra mürettebat değişikliği maddesini yayınlayarak liderlik etti. Bildiğiniz üzere bu sorunu çözmedi. Endüstri, hala gemi insanlarının rotasyonu için mücadele ediyor. Buna bir de aşılanma için yaptığımız mücadele eklendi. Bu durum gelecekte daha fazla göreceğimizi düşündüğüm bir konuyu vurguladı. Armatörlerin ve gemi kiracılarının karşılaştığımız zorlukların üstesinden gelmek için çok daha fazla birlikte çalışmaları gerekiyor. Umarım, karşılaştığımız büyük teknoloji geçişine geldiğimizde daha fazla ortak zemin bulup çalışabiliriz. Yeni yakıtlara ve teknolojilere büyük bir geçişle karşı karşıyayız. Bu alanda kaydettiğimiz ilerlemeden gurur duyuyorum. Önce endüstrinin düşük kükürtlü yakıta geçmesinde üyelerimize ve sektöre danışman olduk.

En büyük olumlu değişiklik önümüzdeki devasa dağa kıyasla yoldaki küçük bir tümsek kadardır. Bunu lütfen unutmayalım. En büyük olumlu değişiklik denizcilik sektörünün zihniyetini, iklim ve çevre üzerine değiştirmesidir. Çözümler bulmak istiyoruz. Ancak doğru çözüme giden net bir yol yok. Bir çözüm de yok. Birden fazla çözüm olacak” diye konuştu.

BIMCO, 5 milyar dolarlık araştırma fonu önerdi

Sürdürülebilir bir denizcilik sektörü için, inovasyon gerçekleştirmeye ve deneyler yapmaya yıllarca devam edeceklerini ifade eden Kaptanoğlu, BIMCO’nu bu nedenle 5 milyar dolarlık bir araştırma fonu önerdiğini kaydetti. Gemi kaynaklı sera gazlarının azaltılması konusu, gemi sahipleri açısından büyük riskler oluşturduğuna işaret eden Kaptanoğlu, önümüzdeki yıllarda en çok bunun üzerine çalışılacağını aktardı.

Gine Körfezi Deklarasyonu için çağrı

BIMCO’nun Gine Körfezi’ndeki korsan saldırıların önlenmesi için 17 Mayıs'ta yayınladığı ‘Gine Körfezi Deklarasyonu’na da değinen Kaptanoğlu, şunları aktardı; “Korsanlar, 2016'da bizim gemimize de saldırmışlardı ve mürettebatımızı kaçırmışlardı. Bu yüzden bu benim için çok kişisel bir durum. Bu nedenle o bölgedeki korsanlığı sona erdirme konusunda büyük bir kararlılıkla güçlü bir deklarasyon hazırlanmasına öncülük edebilmekten büyük bir memnuniyet ve gurur duyuyorum. Birçok üye deklarasyonu çoktan imzaladı. Ve sayı her geçen gün artıyor. Gemi adamlarımıza önem veren, gemi insanlarımıza değer veren tüm denizcileri bu deklarasyonu imzalamaya çağırıyorum” ifadelerini kullandı.

Gelecekte dijitalleşme çok çok daha hızlanacak

BIMCO’da çok uzun zamandır yapılmamış olan komite yapısını düzenlediklerini ve IMO ile daha uyumlu bir şekilde çalışmayı başardıklarını vurgulayan Kaptanoğlu, “BIMCO’nun bir çevre komisyonu var. Bunu çok önemsiyorum. BIMCO sekreteryasında yaptığımız değişimlerle kurumun üyelerinin çıkardığını ve ürünlerine odaklı hale getirdik. Ve bu girişimlerle geçtiğimiz yılın son baharından bu yana aylık ortalama 3 bin sözleşme BIMCO üzerinden yapılıyor. Gelecekte dijitalleşme çok çok daha hızlanacak” ifadelerini kullandı. BIMCO’nun tanker sektöründe armatör üye sayısını arttırdığını ve dünyadaki toplam tanker tonajının yüzde 51’inin BIMCO üyesi olduğunu aktaran Kaptanoğlu, kurumun yayınladığı iki kısa filmle de denizcilerin ne kadar önemli bir iş yaptığını ve güven içinde çalışmayı hak ettiklerini dünyaya anlattıklarını söyledi.

BIMCO her zamankinden daha güçlü

BIMCO’nun her kademesinde kadın sayısının arttığına işaret eden Şadan Kaptanoğlu şöyle devam etti; “Ben BIMCO’nun ilk kadın başkanı olarak dünya denizcilik tarihine geçtim. Bundan gurur duyuyorum ama itiraf etmeliyim ki başkanlığı bir kadına devretmekten de gurur duyuyorum. Biz bununla yetinmedik ve şu anda yönetim kurulumuza hem sekreteryamızın üst yönetimine bakarsanız kadının sayının arttığını hem de yaş ve tecrübe yelpazesini genişlettiğini görürsünüz. Bunlar bir organizasyon için çok sağlıklı gelişmeler. BIMCO artık aktif yönetim kurulu, yeni komiteleri, daha katılımcı üye temsilcileri ve yeni üyelerle dinamikleşmiş sekreteryası ile her zamankinden daha güçlü. İki zorlu ama ödüllendirici yılı geride bıraktım. Başkanlık makamımı Sabrina Chao'ya devretmekten büyük mutluluk duyuyorum. İnanıyorum ki, BIMCO'yu çok daha ileriye taşıyacak. Biz denizcilerin ülkeler gibi sınırları yok. Uluslararası camialarda Türk denizciliğinin sesini duyurmak çok önemliydi. Bu süreçte her zaman beni destekleyerek yanımda olduğunuz için teşekkür ediyorum.”

TURMEPA’dan müsilaja karşı acil eylem planı

İMEAK DTO Başkan Yardımcılığı ve BIMCO’daki görevinin yanı sıra TURMEPA Başkanlığını da yürüten Şadan Kaptanoğlu, Marmara Denizi’ni kuşatan ‘müsilaj kâbusu’ ile ilgili değerlendirmelerde bulundu. TURMEPA olarak uzun zamandır iklim değişikliğini ve deniz kirliliğini takip ettiklerini dile getiren Kaptanoğlu, müsilaj ile ilgili bu hafta için acil eylem planı hazırladıklarını söyledi. Ölü bölgelerin temizlenmesi konusunda araştırma yaptıklarını ancak başarıya ulaşamadıklarını vurgulayan Kaptanoğlu, “Hep söylediğimiz bir şey var. Ağaç yandığı zaman ciğerlerimiz yanıyor diyorsunuz, yanınızda deniz yanıyor bunu görmüyorsunuz ve görmediğiniz için anlayamıyorsunuz diyorduk. Şimdi artık görüyoruz. Artık bundan daha ötesi yok. Bu sadece Marmara’nın sorunu da değil. Karadeniz, Ege, Akdeniz ve Adriyatik’in de sorunu.

Şunu bilmeliyiz. Hepimiz sabah elimizi yıkadığımız zaman denizi kirletmeye başlıyoruz. Dolayısıyla hepimiz hayatlarımıza dönüp bakmak zorundayız. İklim değişikliğini, deniz temizliğini bir kişi ya da bir kurum, 5 kurum, hatta bir devlet stratejisi tek başına çözemez. Hepimizin bireysel olarak üzerine düşen görevler var. Hep birlikte bunları gözden geçirelim. Atıkların nereye gittiğini soralım. Plastiklerle aramıza mesafe koyalım. Bunlar şarkı gibi gelebilir ama aslında çok büyük farkındalıklar yaratabilen, çok büyük farklar yaratabilen çabalardır. En azından bunları yaparak tarafımızı göstermiş oluruz. Tarafımız her zaman dünyamız, evimiz ve çevreye karşı duyarlılığımız olmalıdır” diye konuştu.

THE CRUISE LIFE - ÖZEL 


YORUMLAR

  • 0 Yorum
Henüz Yorum Eklenmemiştir.İlk yorum yapan siz olun..
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR x
Blue Sapphire, iki yıl sonra Bodrum'a ilk gelen gemi oldu
Blue Sapphire, iki yıl sonra Bodrum'a ilk gelen gemi oldu
Uzay turizminde 3 günlük ilk 'dünya turu' başladı
Uzay turizminde 3 günlük ilk 'dünya turu' başladı